ADEGreen schudt dancescene wakker

Wanneer dance-festivals hun krachten bundelen kunnen zij samen bergen verzetten als het gaat om duurzaamheid. Dat concludeerde ID&T 16 oktober 2013 in de Chicago Social Club in Amsterdam tijdens ADE Green, waarbij experts uit de internationale dance wereld bij elkaar kwamen om te discussiëren over hoe zij de industrie kunnen verduurzamen.
Onder meer Burning Man (US), Mysteryland (NL), Boom (PT), Sensation (NL) en Julie’s Bicycle (GB) werden vertegenwoordigd. De middag werd voorgezeten door Jacob Bilabel, oprichter van het Green Music Initiative. Met ADE Green willen ID&T en ADE in samenwerking met het Green Music Initiative en Go Group het startschot geven voor een wereldwijde ‘green dance movement’.
Tijdens ADE Green werd besproken hoe internationale pioniers duurzaamheid integreren in hun bedrijf. Lyke Poortvliet, Sustainability Manager bij Mysteryland: “Mysteryland wil de plastic kringloop sluiten door samen te werken in de gehele keten met zowel partners als Coca Cola, als maatschappelijke organisaties, zoals Nederland Schoon en onze afvalverwerker. Hopelijk kunnen de festivalbekers in de toekomst niet meer gezien worden als afval, maar als het begin van een nieuw product.” De deelnemers inspireerden elkaar door te bespreken tegen welke uitdagingen zij aanlopen en hoe zij hiermee omgaan.
In het artiestenpanel, met onder meer Gregor Salto en Headhunterz, werd besproken hoe DJ’s hun fans kunnen inspireren om deel te nemen aan duurzame initiatieven. Geconcludeerd werd dat de artiesten wel graag meer met duurzaamheid bezig willen zijn, maar niet goed weten waar ze moeten beginnen. “Daarom is het zo belangrijk om samen te komen, kennis te delen en elkaar te inspireren,” vertelt Carlijn Lindemulder, Sustainability Director ID&T. “Dit was een startschot van een mooie samenwerking met ADE. De komende jaren trekken we met elkaar op om het onderwerp ‘duurzaamheid’ op de agenda te zetten.”
De middag werd afgesloten door Duncan Stutterheim (CEO ID&T) en Carlijn Lindemulder. Zij vertelden over duurzaam ondernemerschap binnen ID&T. “We hebben begin dit jaar bij ADE aangeklopt met de vraag hoe we de dance-industrie wakker kunnen schudden als het gaat om het belang van duurzaamheid. We hopen vandaag onze bezoekers geïnspireerd te hebben om duurzaamheid verder te verankeren in hun organisatie. Samen kunnen we met ons enorme bereik immers tal van mensen in beweging zetten!”
Het Amsterdam Dance Event (ADE) is in achttien jaar tijd uitgegroeid tot ’s werelds meest toonaangevende platform voor elektronische muziek. Het vijfdaagse evenement biedt een omvangrijk conferentie- en festivalprogramma dat jaarlijks bezoekers uit de hele wereld trekt. Het ADE, dat jaarlijks 200.000 festival- en 4.000 conferentiebezoekers vanuit de hele wereld aantrekt, maakt al jaren een flinke groei door. De afgelopen editie weerspiegelde het wereldwijde succes van de dance-industrie, met optredens van 1.700 nationale en internationale artiesten, spraakmakende sprekers uit binnen- en buitenland, 350 evenementen en een recordaantal van 75 podia verspreid over Amsterdam.