Nominaties Prijzen Nederlandse Dansdagen 2017 bekend

Choreografen Shailesh Bahoran, Connor Schumacher en Sabine Molenaar zijn genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2017Voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek 2017, die op vrijdag 6 oktober tijdens de 20e editie van het festival voor het eerst wordt uitgereikt, zijn Ryan Djojokarso, Gaia Gonnelli en Guilherme Miotto de genomineerde makers.

De Nederlandse Dansdagen nodigde afgelopen maand professionals uit het dansveld uit om veelbelovende choreografen, die nog geen structurele subsidie ontvangen, voor deze stimuleringsprijzen voor te dragen. Met de prijs kunnen de twee winnaars een nieuw werk initiëren en ontwikkelen.

De Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht is een landelijke stimuleringsprijs voor een talentvolle maker, ter waarde van € 12.000,- beschikbaar gesteld door de Gemeente Maastricht. Onder andere Cecilia Moisio, Loïc Perela en Katja Heitmann gingen de winnaar van 2017 voor.

Shailesh Bahoran (1983) is een veelzijdige danser en choreograaf die zich onderscheidt door zijn sterke techniek, originaliteit en expressiviteit. Hoewel stevig geworteld in de hiphop cultuur, schroomt Bahoran niet out-of-the-box te werken en laat hij zich inspireren door zijn Hindoestaanse achtergrond. In 2003 maakte hij met de Rockaz de eerste Nederlandse hiphop dansvoorstelling: Age of Chaos. Sindsdien werkte hij samen met Het Nationale Ballet, Don’t Hit Mama, Conny Janssen Danst, Het Nederlands Symfonieorkest, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Korzo en ISH Dance Collective.

Connor Schumacher (1987) begon zijn danscarrière aan het Purchase College Conservatory of Dance in New York. Na zijn afstuderen verhuisde hij naar Nederland, waar hij zich vanaf 2012 richt op het creëren van performances bij Dansateliers Rotterdam. In zijn werk toont Schumacher zich als een bedreven bedenker en maker van nooit voor de hand liggende beelden. Door het lichaam in beweging te brengen tracht hij, voor zowel performer als publiek, een nieuw bewustzijn van het hier en nu te creëren.

Sabine Molenaar (1985) studeerde Moderne Theater Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en werkte o.a. met Instant Collective, Ann van den Broek en Peeping Tom. In 2013 ging haar solo That’s it in première, de eerste productie van haar gezelschap Sandman. Molenaar vertrekt in haar werk vanuit een bepaalde ‘state of mind’ die ze tracht te vertalen naar de vloer. Essentieel is het element van ‘transformatie'; transformaties van beelden, maar ook van de state of mind, fysieke sensaties en energie. Met haar performances rekt Molenaar de grenzen van dans op.

De nieuwe Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek, ter waarde van €10.000,-, heeft als doel een bijdrage te leveren aan de innovatie van dans voor een publiek tussen de 4 en 18 jaar in Nederland.

Ryan Djojokarso (1983) werkte als danser met choreografen als Itzik Galili, Keren Levi en Itamar Serussi. Sinds 2013 ontwikkelt hij zich als choreograaf, grotendeels in samenwerking met regisseur Bram Jansen. Djojokarso vertrekt vanuit een thema die een reeks voorstellingen met elkaar verbindt. In 2014 rond de vraag hoe dicht sport en spel bij dans liggen, wat resulteerde in de jeugdvoorstellingen Tanz ist auch sport, SPEED en Jij bent ‘m!. Momenteel werkt hij aan een reeks met als vertrekpunt literatuur, waarvan Alleen de grootste nabijheid vorig jaar te zien was tijdens het festival.

Gaia Gonnelli (1971) volgde de opleiding Moderne Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Naast haar carrière als danseres bij o.a. Wies Bloemen en Kriztina de Châtel, creëerde Gonnelli eigen werk. Vanaf 2012 richt Gonelli zich op het creëren van kindervoorstellingen in de leeftijd 2 -8 jaar. Ze gebruikt dans om vorm te geven aan een persoonlijke vrije verbeeldingswereld die kinderen aanspreekt. Haar beeldende voorstellingen prikkelen de fantasie door de zintuiglijkheid en het associatieve karakter.

Vanaf het moment dat de Braziliaanse Guilherme Miotto (1979) zijn intrede deed in de Nederlandse dans bracht hij een eigen signatuur. Eerst als danser bij o.a. Krisztina de Châtel en T.r.a.s.h., later als eigenzinnige maker van werken voor zowel een volwassen als jong publiek. Zijn nieuwsgierigheid naar de werking van het lichaam als opslag van fysieke ervaringen maakt hem een bruggenbouwer tussen stijlen, generaties en werelden. Met jongerenprojecten, in samenwerking met Maas Theater en Dans, brengt hij zijn geloof in de zeggingskracht van dans tot ver buiten de theaterzaal.

In september, voorafgaand aan Festival de Nederlandse Dansdagen, presenteren alle genomineerden hun plannen voor een nieuw werk aan een commissie. Tijdens de 20e editie van het festival op 5, 6, 7 en 8 oktober 2017 worden de winnaars bekend gemaakt.

De commissie voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2017, onder voorzitterschap van festivaldirecteur Ronald Wintjens, bestaat uit Wethouder Mieke Damsma van Cultuur Maastricht, algemeen directeur Peggy van Sebillen van Zuiderlicht, directeur Branko Popovic van Fashionclash, choreograaf Andrea Leine en artistiek leider Alida Dors van BackBone.

Artistiek leider Wies Bloemen van Danstheater AYA, artistiek leider Andreas Denk van Plan-d en directeur Valentijn Byvanck van Marres maken, eveneens onder voorzitterschap van festivaldirecteur Ronald Wintjens, deel uit van de commissie voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek 2017.

Na dialoog met makers, over hun artistieke plannen en hun cultureel ondernemerschap, zullen de commissies van beide prijzen de winnaars kiezen. De prijzen van € 12.000,- en € 10,000,- worden geïnvesteerd in de nog te creëren werken, die in 2018 tijdens Festival de Nederlandse Dansdagen in première gaan. De voorstelling Siri Loves Me van Katja Heitmann, de winnaar van de Prijs Nederlandse Dansdagen Maastricht 2016 gaat op zaterdag 7 oktober tijdens het festival in première.